Debrecen mellett, egy kis településen olyan dolgok történnek, melyek nem csak irigylésre méltók, de igazán követendők is a mai világban.

Napjainkban egyre tudatosabban vásárolunk, és szerencsére egyre jobban odafigyelünk, hogy a hazai termékeket válasszuk a külföldről importáltak helyett. Ez nem csak amiatt fontos, hogy a szállítási lánc csökkentésével kicsit kivegyük a részünket a globális felmelegedés elleni harcban, de így a saját környezetünk, saját országunk lakóinak is hasznos segítséget, támogatást tudunk nyújtani. Ha pedig mindehhez még egy olyan, környezetét támogató cég is társul, mint jelen esetben a Nádudvari Élelmiszer Kft., talán hihetünk benne, hogy jó irányba haladunk.

A cég elkötelezett a környezet megóvása érdekében különböző lépéseket tenni, így például tervben van egy egész éves átfogó faültetési program 2024-re.

Ennek első eleme és egyben beharangozója volt az új gyümölcsjoghurtok elmúlt hetekben történt piaci bevezetéséhez kapcsolt, „Kerülj egy joghurttal közelebb a természethez!” kampány is. A Nádudvari Élelmiszer Kft. ugyanis vállalta, hogy minden, októberben értékesített 100 kilogramm joghurt után egy, Magyarországon őshonos fát ültet el a NYÍRERDŐ Nyírségi Erdészeti Zrt.-vel együttműködve. A program jóval a várakozások fölötti eredményt hozott, hiszen közel 400 tonna terméket adtak el. Így a vállalat további kiegészítéseivel mintegy 5000, hazánkban őshonos fekete-nyárfa csemete ültetését finanszírozza a Nádudvari, mely 1 hektárnyi erdőrész felújítását jelenti. A facsemeték november végén kerültek elültetésre, az idén „Magyarország Legszebb Erdeje” díjjal kitüntetett Debreceni Nagyerdő városhoz közel eső részére, amely a helyiek kedvelt sétáló és kiránduló helye.

joghurt2.jpg

„A vállalatcsoport számára prioritás a minél zöldebb működés. Élelmiszeripari vállalatként nem is gondolkodhatunk másként. Éppen ezért igyekszünk minden területen, így a termelésben vagy akár a csomagolások fejlesztése terén is érdemi eredményeket elérni. A vásárlói visszajelzések alapján azt látjuk, hogy a fogyasztók termékválasztásánál bizony már szempont, hogy olyan vállalattól válasszanak, akiről tudják, hogy vagy környezettudatos termelést és működést építettek fel, vagy ezen a téren komoly előrelépéseket tesznek” – hangsúlyozta Nagy Ádám, a Nádudvari ügyvezető igazgatója.

A széleskörű beruházás meghatározó eleme a napelemrendszer bővítése, illetve új rendszerek telepítése a tej- és a húsüzemnél egyaránt. Ennek köszönhetően a korábbi üzemenkénti 50 kW-os kapacitás 200-200 kW-ra nő. A projektsorozat további része a tejüzemben a jegesvizes technológiai hűtőrendszer rekonstrukciója új hűtőgép csoport aggregát telepítésével, a mirelit üzemben az ammóniás hűtőrendszer cseréje korszerűbb megoldásra, továbbá a hűtőaggregátokból származó hulladékhő hasznosítása használati melegvíz előállítására. Mindezek a lépések igen látványos előrelépést jelentenek a Nádudvari Élelmiszer Kft. környezetbarát működésében. Így ugyanis a társaság éves energiafogyasztása több mint 10%-kal mérséklődhet, amely hozzávetőlegesen 300 család éves energiafogyasztásának felel meg.

joghurt3.jpg

És persze nem szabad megfeledkezni egy gyártó cégnél a csomagolásról sem. Míg az elmúlt jó pár évben úszkáltunk a műanyag dobozkákban, szerencsére ma már erre is figyelnek a cégek, hogy csökkentsék ezen pohárkák számát, sokkal inkább egy újrahasznosított irányvonalat követve választják meg a csomagolásukat. Ennek köszönhetően az E-mentes termékcsaládoknál 50%-kal csökkent a műanyag felhasználás, ami évi 10 tonnával kevesebb műanyag felhasználását jelenti, valamint a most októberben bevezetett, 125 g-os gyümölcsjoghurtok első perctől már egy új típusú papír szélű pohárban kerültek a boltok polcaira. A vállalatnál jelenleg is folynak kísérletek a csomagolások műanyag tartalmának további csökkentésére.

Ugyancsak a környezeti terhelés csökkentése érdekében a közelmúltban arról is döntöttek a cégnél, hogy minden olyan dolgozó számára, aki vállalja, hogy kerékpárral érkezik munkába, egy vadonatúj biciklit biztosítanak. Ennek érdekében még karácsony előtt kiosztanak 120 kerékpárt, amit az akcióban résztvevők kapnak meg. (x)

Fotó: Shutterstock